Praktyki dobre dla duszy. Co możesz dla siebie zrobić w 2019 roku? - KUKBUK

Praktyki dobre dla duszy. Co możesz dla siebie zrobić w 2019 roku?

Szczęście nie jest czymś, co się przytrafia. Można je sobie wypracować. I to wcale nie jest takie trudne!

Tekst: Magda Malicka
Zdjęcie główne: Sylwia Forysinska / Unsplash.com

1. Tam dom twój, gdzie kot twój

Albo pies. Obcowanie ze zwierzętami podnosi poziom zadowolenia z życia, a nawet może poprawiać relacje z ludźmi. Badania wykazały, że opiekunowie czworonogów łatwiej nawiązują kontakty, są szczęśliwsi i zdrowsi.

2. Zasada jednej minuty…

…głosi, żeby wszystko, co można zrobić w ciągu jednej minuty, zrobić od razu. Dzięki temu zapewniamy sobie zadowolenie z dobrze wykonanego zadania, w naszym kalendarzu nie piętrzą się kolejne sprawy do załatwienia, a my nie pielęgnujemy w sobie skłonności do prokrastynacji, czyli odkładania na później niezliczonej ilości obowiązków.

fot. Unsplash.com

3. Bądź hojny!

Według World Happiness Report i innych badań ludzie hojni są szczęśliwsi od tych, którzy nie potrafią się dzielić z innymi tym, co mają – niezależnie od tego, czy to pieniądze, jedzenie czy talent. Nawet drobne akty hojności przynoszą radość i sprawiają, że czujemy się lepiej ze sobą i światem.

4. Kup sobie czas

Ci, którzy czują niedobór czasu, mogą go w pewnym sensie… kupić – płacąc za jedzenie na wynos, pomoc domową czy taksówkę. Badania przeprowadzone przez naukowców z Harvarda wykazały, że takie działania pomagają zmniejszyć stres i poprawiają ogólne zadowolenie z życia.

5. Trzymaj się blisko szczęśliwych ludzi

Jeśli otaczają nas osoby, które cieszą się życiem, czujemy się szczęśliwsi. Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Yale wynika, że każda szczęśliwa osoba w otoczeniu zwiększa naszą szansę na szczęście o mniej więcej 9%!

fot. Unsplash.com

6. Pióro w dłoń!

Pisanie o swoich uczuciach i przeżyciach pomaga uporządkować myśli. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Teksasie wykazały, że spisywanie własnych myśli może też przynieść ulgę przy zaburzeniach nastroju.

7. Ruch to podstawa

Ten punkt jest oczywisty, ale nie można go pominąć! Ruch działa zbawiennie nie tylko na ciało, ale też na poczucie szczęścia. I nie trzeba wcale chodzić na wyczerpujące treningi. Wystarczy krótki spacer, aby mózg zalała kojąca fala endorfin, czyli hormonów szczęścia.

8. Sypialnia przede wszystkim!

W sypialni robimy wiele ważnych rzeczy, śpimy, kochamy się i chowamy, kiedy potrzebujemy samotności. Dlatego warto zadbać o to, by czuć się tam jak najlepiej – zainwestować w wygodny materac i ładną pościel. A telewizor przenieść do salonu.

fot. Unsplash.com

9. Ujarzmij nieprzyjemne myśli

Wcale nie chodzi o to, by je powstrzymywać! Wręcz przeciwnie. Gdy atakują nas natrętne myśli, powtarzanie sobie „muszę przestać o tym myśleć” tylko pogarsza sprawę. Lepiej je dostrzec, odnotować i nazwać. To pomaga nabrać dystansu do trapiących nas problemów.

10. Najlepszy przyjaciel

Kiedy coś idzie nie tak, zastanówmy się, co poradzilibyśmy w takiej sytuacji najlepszemu przyjacielowi. I spróbujmy wprowadzić tę radę w życie. Nauczmy się być dla siebie tak wspierającymi i wyrozumiałymi, jakimi jesteśmy dla swoich najbliższych.

 

fot. Unsplash.com

Źródło: New York Times


© KUKBUK 2018