Jak zrobić zdrowe słodkości? Kuchnia roślinna sprawdza się także jesienią! - KUKBUK

Jak zrobić zdrowe słodkości? Kuchnia roślinna sprawdza się także jesienią!

Otwieram przed Wami drugą część Smakoterapii. Pierwsza, zgodnie z moją koncepcją, to baza doświadczeń. Umieściłam w niej wszystko, czego potrzebowałam, aby zmienić domową kuchnię na naturalną, bez cukru, nabiału i glutenu. W jej kontynuacji pochylam się nad tym, od czego często zaczynamy zmiany w kuchni: nad zdrowymi smakołykami.

Tekst: Iwona Zasuwa
Zdjęcia: materiały prasowe

Kiedy Pierworodny kończył dwa latka, wiedziałam już, że w wyniku bardzo restrykcyjnej diety narzuconej przez lekarzy jego torcik urodzinowy powinien być szczególny: bez glutenu, bez nabiału i cukru, z samych naturalnych i nieuczulających składników. Dla mnie, świeżo upieczonej matki bez żadnego doświadczenia w kuchni jakże odległej od tej tradycyjnej, pełnej mleka, białej mąki i cukru, było to nie lada wyzwanie Namęczyłam się srodze! Przynajmniej trzy pierwsze próby podołania zadaniu wylądowały w koszu, ale w końcu metodą prób i błędów powstał ON! Ochom i achom nie było końca! Cudowny torcik! Da się! Potrafię! W dodatku jest smaczny i nawet śliczny, a moje dziecię rozpływa się ze szczęścia*.

I byłby to koniec historii, gdyby rok później, na trzecie urodziny Młodego, nie okazało się, że z tych karkołomnych prób NICZEGO NIE PAMIĘTAM. I gehenna powtórzyła się od nowa Nie! Co to, to nie! Zrozumiałam, że czas najwyższy zacząć spisywać pomysły udane i zmobilizować się do kolejnej pracy, do jakiej nie byłam przyzwyczajona. Tak właśnie się zaczęło. […]

KOLOROWE POSYPKI, naprawdę naturalne

Kuchnia naturalna, stając w szranki z masową produkcją żywności pełnej konserwantów i sztucznych barwników, zdaje się przegrywać na całego. Fakt, naturalne kolory nigdy nie będą tak intensywne jak sztuczne. Ale mogą być równie piękne dzięki kilku trikom.

Spójrzcie tylko na te śliczne kokosowe posypki, które uratowały niejedne ciasteczka przed udekorowaniem ich cuda wiankami z marketu. Wypróbujcie.

Posypka żółta:

• wiórki kokosowe – 1 szklanka
• kurkuma w proszku – 1 płaska łyżeczka
• odrobina wody

Posypka fioletowa:

• wiórki kokosowe – 1 szklanka
• sok z czerwonej kapusty – 2-3 łyżki
• kilka kropli soku z cytryny

Uwaga, kapuściany sok pachnie bardzo intensywnie, nie nadużywaj go zatem.

Posypka zielono-morska:

• wiórki kokosowe – 1 szklanka
• sok z czerwonej kapusty – 2-3 łyżki
• soda oczyszczona – ½ łyżeczki

Posypka zielona:

• wiórki kokosowe – 1 szklanka
• świeżo wyciśnięty sok z zielonej pietruszki – 2-3 łyżki
• kilka kropli cytryny

Posypka czerwona:

• wiórki kokosowe – 1 szklanka
• sok z buraka – 2 łyżki
• kurkuma w proszku – ⅓ łyżeczki

Posypka we wszystkich odcieniach różu:

• wiórki kokosowe – 1 szklanka
• sok z buraka – 1-4 łyżki
(w zależności od oczekiwanego odcienia)

Wykonanie (uniwersalne dla wszystkich posypek): Łącz ze sobą wiórki i barwniki w dowolnych proporcjach, ciesząc się odcieniami barw. Następnie susz na papierze do pieczenia w piekarniku, w temperaturze 80°C. Muszą być suche… jak wiór (wówczas będą mieć dłuższy termin przydatności do spożycia).

KREMY

Domowy krem/mus z kokosa (baza)

Przygotuj wiórki kokosowe ze świeżo otwartej paczki (muszą być dość wilgotne, zatem nie te sprzedawane na wagę i wyschnięte). Miksuj w mikserze tak długo, aż zmienią się w masło, a następnie w płyn (ewentualnie z łyżką oleju kokosowego extra vergine). Ten płyn zastyga na twardo i świetnie się nadaje jako baza do czekoladek lub sztywnych glazur do ciast i tortów.

Krem kokosowy z agarem
Zwykle na 1 szklankę masy używam 2 łyżeczek agaru. Jeśli masa ma być miękka, dodaję dodatkowo 1 łyżeczkę skrobi z tapioki. Mleczko kokosowe (400 ml) wymieszaj z agarem (2 łyżeczki) oraz syropem klonowym (2-3 łyżki) i mieszając, gotuj 1-2 minuty. Używaj gotowej masy do przekładania ciast lub jako płynnej polewy. Pamiętaj, że agar jest bardzo łaskawy – stężałą masę można podgrzać bez straty dla walorów użytkowych i smakowych.

Krem à la twarożek

Nerkowce lub migdały (200 g) połącz z wiórkami kokosowymi (20 g) i zmiksuj, stopniowo dodając wodę (120-200 g lub według potrzeb, do pożądanej gęstości). Dopraw ksylitolem, miodem lub syropem klonowym do smaku, dodaj wanilię (kilkucentymetrową laskę lub kilka kropli ekoesencji) oraz sok z cytryny do smaku.

Krem jaglany, najprostszy

Ugotowaną kaszę jaglaną (1 szklanka) zmiksuj z dodatkiem przejrzałego banana i 3 łyżek soku z cytryny Ten gęsty krem jest świetny jako masa do tartaletek, tortu czy ciast.

SŁODKIE DODATKI

Polewa czekoladowa ulubiona

Przygotuj 200 g kremu z kokosa (przepis na s. 300) lub kup gotowy krem „czysty kokos” i wymieszaj z kakao lub karobem (2-3 łyżki) oraz z substancją słodzącą, np. zmielonym na puder ksylitolem (2-3 łyżki). Jeśli masa nie musi mieć stałej konsystencji, możesz ksylitol zastąpić płynnymi słodzidłami, np. syropem daktylowym.

Domowa pasta tahini

Zmiel sezam na krem, dodając w trakcie niewielką ilość oleju ryżowego do płynnej konsystencji. Tahini lepiej się wówczas przechowuje (w lodówce).

Mus (miód) daktylowy

Daktyle bez pestek namocz, a następnie zmiksuj z dodatkiem wody Przechowuj w lodówce, nie dłużej niż 3 dni.

Domowy cukier z daktyli

Daktyle bez pestek wysusz w piekarniku lub suszarce (max 80°C), a następnie zmiksuj na „cukier” Przechowuj w szczelnym pojemniku, w temperaturze pokojowej.

Jagody w domowej frużelinie
(mogą być maliny, truskawki lub inne owoce)

Przygotuj 1,5 szklanki jagód, włóż do garnka i podlej ⅓ szklanki wody. Ewentualnie dodaj ulubiony słodzik do smaku. Osobno przygotuj zawiesinę mąki ziemniaczanej (2-3 łyżeczki) w wodzie (½ szklanki). Wlewaj stopniowo do obgotowanych przez krótką chwilę owoców, do osiągnięcia pożądanej gęstości. W razie potrzeby dodaj jeszcze odrobinę wody.

Jeśli przygotowujesz maliny, odwróć kolejność: zagotuj zawiesinę (tym razem w proporcjach 2-3 łyżeczki skrobi na szklankę wody), a po zagotowaniu dorzuć owoce, aby się nie rozpadły Odstaw do wystygnięcia.

Kruszonka bezglutenowa nr 1

Przygotuj 30 g mielonych płatków owsianych, 30 g mielonych migdałów bez skórki, 5-7 g oleju kokosowego lub masła klarowanego, 15 g ksylitolu. Porządnie wymieszaj całość. Jeśli wolisz kruszonkę w większych grudkach, dodaj nieco wody.

Kruszonka bezglutenowa nr 2

Przygotuj 100 g kremu kokosowego (s. 300), połącz z 50 g lekko zmiksowanych wiórków kokosowych. Przed użyciem przechowuj w lodówce.

* Fragment książki „Smakoterapia 2. Kuchnia roślinna bez glutenu, nabiału i cukru”

Iwona Zasuwa – muzyk i nauczycielka emisji głosu oraz sztuki dla dzieci. Znana w branży muzycznej jako wokalistka sesyjna i chórzystka. Od 21 lat udziela się przy projektach muzycznych Kayah. Pasjonuje się gotowaniem, wdrażając zasadę: jeść, aby nie chorować. Mama alergika i autorka strony smakoterapia.pl.


© KUKBUK 2018