Wolno znaczy lepiej - KUKBUK

Wolno znaczy lepiej

Sprawdźcie, dlaczego w dobie fast-foodów i szybkiego życia warto przygotowywać posiłki w wolnowarze.

Mimo że wszyscy chcielibyśmy żyć w rytmie slow, obowiązki nie zawsze na to pozwalają. Czy da się codziennie przygotowywać zdrowe, sezonowe posiłki pełne warzyw i wartościowego białka, a jednocześnie celebrować czas dla siebie? Złotym środkiem wydaje się wolnowar.

Ta sprytna maszyna na początku swojej kariery służyła jako garnek do gotowania fasoli. Jej twórca zainspirował się historią swojej żydowskiej babci, która godzinami piekła czulent w piekarniku. Urządzenie, które zaprojektował, pozwalało emancypującym się gospodyniom domowym już rano nastawiać obiad, żeby po przyjściu z pracy móc podać go rodzinie. Od lat 70 Crock-Pot przeszedł długą drogę i dziś jest dużo bardziej wszechstronny. Podczas gotowania w jego wnętrzu panuje temperatura 80 stopni, więc wszelkie gulasze, zupy i sosy można w nim gotować bez nadzoru i ryzyka utraty składników odżywczych.

Z biegiem lat powstała niezliczona ilość posiłków i nowych receptur przygotowanych z dumą w wolnowarach Crock-Pot. Chociaż wiele różnych smaków i wiele różnych stylów ewoluowało w sztuce wolnego gotowania, Crock-Pot zawsze nadąża za tempem. W wolnowarze można nawet przygotować ulubione desery, takie jak brownie, duszone jabłka czy pudding z chałki.

Kolejnym plusem wolnowarów jest energooszczędność. Mimo tego, że działają przez długie godziny, zużywają bardzo niewiele prądu – od 75 do 150 watów energii elektrycznej na poziomie grzania LOW i pomiędzy 150 i 210 watów na poziomie HIGH. Całodzienne gotowanie to grosze!

 

Jak gotować w wolnowarze?

 

Warzywa

Wcześniejsze podsmażanie warzyw nie jest potrzebne. W wolnowarze warzywa gotują się wolniej niż mięso, więc trzeba pokroić je na kawałki lub plasterki i umieścić na dnie naczynia lub po bokach. Warzywa przygotowane w wolnowarze, w przeciwieństwie do tradycyjnego gotowania, nie tracą witamin i minerałów, muszą jednak być zanurzone w sosie.

 

Mięso

Przed rozpoczęciem gotowania należy zrumienić mięso. Dzięki wolnemu gotowaniu można zamienić niedrogie kawałki mięsa w pyszny i delikatny posiłek. Gotując jednocześnie mięso i warzywa, mięso trzeba ułożyć na warzywach i dostosować czas gotowania. Surowe mięso z warzywami powinno się gotować przynajmniej 8 godzina na poziomie LOW. Mięso z kośćmi gotuj dłużej.

 

Makaron i ryż

Przygotowując dania z makaronem, należy podgotować najpierw makaron w gorącej wodzie. Makaron dodajemy do potrawy podczas ostatnich 30 minut gotowania w wolnowarze. Gotując dania z ryżem, warto użyć długoziarnistego, chyba że w przepisie przewidziano inaczej. Jeśli po wskazanym czasie ryż nie jest w pełni ugotowany, dodajemy 1–1½ szklanki płynu na każdą szklankę ryżu i gotuj dalej przez 20 do 30 minut.

 

Zioła

Świeże zioła dodają smaku i koloru, powinny jednak być dodawane pod koniec przygotowania potrawy, gdyż długi czas gotowania powoduje zmniejszenie ich aromatu. Mielone i suszone zioła i przyprawy doskonale nadają się do wolnego gotowania, więc mogą być dodawane już na początku.

Żeberka BBQ

Soczyste, długo duszone żeberka dla miłośników mięsnych uczt.

Żeberka podziel na części, zalej piwem, dodaj przyprawy.
Przykryj pokrywką i gotuj w wolnowarze Crock-Pot na poziomie HIGH przez 8 godzin..
Żeberka po ugotowaniu posmaruj pomadą i wstaw do nagrzanego do 185 stopni
piekarnika na 20 min.

Podawaj z gotowanymi warzywami lub liśćmi sałaty.

Zupa z owocami morza

W Crock-Pocie można ugotować nie tylko tradycyjne i ciężkie dania. Lekka i esencjonalna zupa z owocami morza też wyjdzie doskonale!

Pieczarkę, cukinię, pora oraz chilli pokrój w cienkie plastry. Pomidory koktajlowe podziel na pół. Składniki przełóż do wolnowaru Crock-Pot i zmieszaj z owocami morza, cukrem, sosem sojowym, sosem ostrygowym oraz groszkiem. Naczynie zalej litrem zimnej wody i gotuj na poziomie high 1 godzina, 30 min. Po czasie, przed podaniem dodaj posiekany szczypiorek, sok z limonki i pieprz do smaku.


© KUKBUK 2018