Być wege i nie zbankrutować? Da się zrobić! - KUKBUK

Być wege i nie zbankrutować? Da się zrobić!

Odrobina cierpliwości, duże porcje, suszone owoce i przyjaźń z nasionami. Oto zestaw oszczędnego wegetarianina.

Tekst: Anna Daniluk
Zdjęcie główne: Beata Szmydki / dinnershow.studio

beata szmydki, kuchnia roślinna, przepis na przekąski wegańskie, wegańska kuchnia

Może wam się wydawać, że kuchnia roślinna jest droga i pracochłonna. Jeśli jednak trzymać się kilku prostych zasad, okazuje się, że to jeden z tańszych sposób odżywiania. Najdroższe bywają dodatki, na przykład sosy lub egzotyczne warzywa i owoce. Bazując na roślinach, możecie również nauczyć się planowania i świadomego decydowania o tym, co zjeść danego dnia.

Co jeść, aby nie zbankrutować?

1. Pamiętajcie o sezonowości. Owoce i warzywa są najtańsze i najsmaczniejsze w porze ich zbioru. Jesienią i zimą lepiej przestawić się na warzywa korzeniowe, kasze, orzechy i nasiona.

2. Korzystajcie z suszonych produktów. To również wiąże się z sezonowością. Jesienią czy zimą łatwiej i taniej jest korzystać z suszonych owoców, warzyw, nasion i grzybów. Kompot z suszu nie musi kojarzyć się jedynie z Wigilią.

3. Zwiększajcie porcje. Gdy gotujecie zupę albo robicie zapiekankę, przygotujcie jej więcej, a nadmiar zapakujcie i zamroźcie na później. Oszczędzicie czas na przygotowanie kolejnych obiadów.

4. Uważnie wybierajcie. Możecie zaoszczędzić, jeśli zamiast droższych firmowych ekologicznych kasz i mąki z manufaktur kupicie produkty na wagę lub nawet pod fairtrade’ową marką własną poszczególnych dyskontów.

5. Ignorujcie trendy. Nie musicie kupować najmodniejszych i najgłośniejszych w sezonie superfoods. Sięgnijcie przykładowo po suszoną żurawinę, pigwę, rokitnik, migdały, jarmuż, a nawet marchewkę, czarną rzepę i siemię lniane.

6. Zaprzyjaźnijcie się z nasionami i pestkami. Na ogół są znacznie tańsze niż orzechy. Warto też zamieniać je w przepisach na napoje roślinne. Korzystajcie z szerokich możliwości: nasion dyni, sezamu, słonecznika, siemienia lnianego i babki płesznik. Wszystkie zawierają wysokie stężenie białka, witamin, minerałów i tłuszczu.

7. Korzystajcie z mrożonek. W szczególności poza sezonem warto sięgać po mrożone warzywa i owoce. Ich jakość nierzadko jest wyższa niż warzyw leżących przez dłuższy czas na sklepowych półkach. Ponadto często są wyselekcjonowane pod względem jakości.

Inspiracja do tekstu Green Kitchen Stories.


© KUKBUK 2018