9 powodów, dla których warto jeść truskawki - KUKBUK

9 powodów, dla których warto jeść truskawki

Maj to początek sezonu na truskawki, pierwsze tak soczyste owoce w roku. Są pyszne, słodkie i niskokaloryczne. Co jeszcze w sobie kryją? Niektóre ich zalety mogą zaskoczyć.

Tekst: Anna Stachów

  1. Są bombą witaminową

Szklanka truskawek pokrywa 150% dziennego zapotrzebowania na witaminę C i jedną dziesiątą zapotrzebowania na kwas foliowy. A to dopiero początek alfabetu. Truskawki bowiem są doskonałym źródłem witamin z grupy B odpowiedzialnych za funkcjonowanie układu nerwowego. Zawierają duże ilości witaminy B6 wpływającej korzystnie na stan włosów, skóry, paznokci oraz kwasu pantotenowego biorącego udział w syntezie witamin A i D. Cenione są także za zawartość witaminy A, która jest ważna w procesach widzenia, oraz witaminy E – silnego przeciwutleniacza. Pora więc na truskawkowy deser.

  1. Dają uczucie sytości

Są skarbnicą pektyn, a prościej mówiąc, pewnego rodzaju błonnika rozpuszczalnego. Gdy zagoszczą w jelitach, z pewnością pomogą stworzyć tam korzystną florę bakteryjną. Wspomagają trawienie i zapewniają uczucie sytości po posiłku. Stąd nawet osoby będące na diecie mogą bez wyrzutów sumienia sięgnąć po truskawkową przekąskę w ciągu dnia.

  1. Wzmacniają odporność

Potrafią zwalczać wolne rodniki, które przyspieszają starzenie i stoją za stanami zapalnymi w organizmie. Dzieje się tak dlatego, że truskawki zawierają kwercetynę, dużo witaminy C (w 100 gramach jest jej 58,8 miligrama, czyli więcej niż w owocach cytrusowych), witaminę A i mangan. Taka mieszanka to silny antyoksydant i naturalna broń w zwalczaniu infekcji oraz wspieraniu układu odpornościowego.

  1. Wzmacniają kości i stawy

Mangan jest składnikiem mineralnym, bez którego układ nerwowy nie będzie działał prawidłowo. Co więcej, wzmacnia układ kostny, wpływa na popęd seksualny, bierze udział w produkcji hormonów tarczycy oraz ułatwia wchłanianie żelaza. Jest bardzo ważny dla zachowania gęstości kości i zapobiega osteoporozie, szczególnie w okresie menopauzy. Na szczęście w maju nie powinno nam go zabraknąć, gdyż spożycie jedynie 100 gramów truskawek pokrywa aż 21% dziennego zapotrzebowania na mangan. I problem z głowy.

  1. Dbają o mięśnie

Gdy dokuczają nam skurcze mięśni, osłabienie, zmęczenie, senność i nadciśnienie, to znak, że być może organizmowi brakuje potasu. A nic w sezonie letnim nie zadba o jego właściwy poziom lepiej niż soczyste truskawki. Jedzenie tych owoców wspomaga prawidłową pracę mięśni, w tym serca.

  1. Poprawiają wygląd skóry

Dzięki dużej zawartości witaminy C i przeciwutleniaczy opóźniają proces starzenia się skóry i chronią ją przed stanami zapalnymi. Wyciąg z tych owoców docenią szczególnie osoby mające cerę wrażliwą i poszukiwacze naturalnych mikstur zapobiegających niemiłemu uczuciu ściągnięcia skóry twarzy. Truskawka zawiera również kwas salicylowy, który pokona wszelkie niedoskonałości, bo to składnik potrafiący złuszczać i wygładzać skórę.

  1. Mają niski indeks glikemiczny

Wartość indeksu glikemicznego truskawek to 25, co oznacza, że nie powodują one dużego wzrostu stężenia glukozy po spożytym posiłku. Z tego względu mogą być jedzone w mniejszych ilościach przez osoby borykające się z cukrzycą i insulinoopornością. To także częsty składnik diet redukcyjnych i ratunek dla wielu osób, które kochają łakocie i szukają zdrowych i pysznych przekąsek.

  1. Poprawiają nastrój

Nie tylko ich wygląd i zapach zapewnia dobry humor i wywołuje uśmiech na twarzy. Substancje zawarte w truskawkach łagodzą niepokój i pobudzenie poprzez obniżenie poziomu hormonów odpowiedzialnych za stres – kortyzolu i adrenaliny. Nic nie sprawdzi się lepiej w przerwie od pracy niż kobiałka truskawek.

  1. Redukują cellulit

Dzięki zawartości bromeliny, która odpowiada między innymi za usuwanie z organizmu nadmiaru wody, truskawki wspomogą zmagania z ograniczeniem cellulitu. Na lato jak znalazł. Można równocześnie jeść, leżeć i dbać o zdrowe nogi. W takim przypadku nic złego się nie stanie, jeśli do owoców dodamy trochę śmietanki.

 


© KUKBUK 2018