Kukbuk
Kukbuk
Granola z jagodami (fot. Julia Androshchuk / unsplash.com)

Domowa granola – jakich składników nie może w niej zabraknąć?

Dodaj do 'Przeczytaj później'

Chrupiąca i odrobinę słodka granola sprawi, że nawet najbardziej ponury poranek zmieni się w miły początek dnia.

Tekst: Klaudia Kierzkowska

Zdjęcie główne:  Julia Androshchuk / unsplash.com

Opublikowano: 26 Września 2019
Ten artykuł przeczytasz w mniej niż 4 minuty!

Pożywne i pełnowartościowe śniadanie dodaje siły i energii na resztę dnia. Tymczasem wielu z nas zdarza się wychodzić, a wręcz wybiegać z domu z pustym żołądkiem. To właśnie poranny pośpiech sprawia, że zapominamy o jedzeniu. Przygotowana w leniwy weekend domowa granola może okazać się niezastąpiona przez cały tydzień. Już samym wyglądem zachęca do jedzenia! Z mlekiem krowim, sojowym, a może jogurtem naturalnym – na jakie połączenie macie ochotę? Podpowiadamy, jakich składników nie może zabraknąć w domowej granoli.

Jakich składników można użyć do przygotowania domowej granoli?

Płatki owsiane

Jeśli płatki owsiane kojarzą wam się jedynie z niesmacznym śniadaniem w przedszkolu, najwyższa pora zmienić o nich zdanie. To, że są one niezwykle zdrowe i wartościowe, nie znaczy, że są niesmaczne. Chrupiące i delikatnie słodkie od miodu, skradną niejedno serce. Płatki owsiane niczym magiczna szczotka czyszczą przewód pokarmowy i regulują przemianę materii. Zawierają nie tylko dużo błonnika, ale także mnóstwo witamin i minerałów (na przykład B1, B2, B6, K, potas, magnez, cynk, żelazo, mangan).

Orzechy ziemne

Do orzeszków ziemnych, inaczej fistaszków, nie trzeba nikogo przekonywać. Chrupiące i delikatne w smaku, nadadzą granoli ciekawy charakter. Fistaszki są nie tylko pyszne, ale także pożywne. Mają dużo białka, są bogatym źródłem witaminy PP i antyoksydantów. Orzeszki ziemne nie należą do waszych ulubionych? Zastąpcie je tymi, za którymi przepadacie. Orzechy włoskie, nerkowce, a może makadamia?

Chia

Kto by pomyślał, że te malutkie nasiona są tak cennym źródłem witamin, minerałów i kwasów omega-3 i omega-6. Niewyróżniające się konkretnym smakiem, ale przyjemnie chrupiące w zębach ziarenka wspierają pracę układu krążenia, pomagają w walce ze złym cholesterolem i opóźniają proces starzenia się komórek. To idealny składnik nie tylko domowej granoli, ale także deserów czy koktajli.

Morele

Wspaniale w domowej granoli sprawdzą się morele. Wybierzcie te suszone naturalnie, bez użycia dwutlenku siarki oznaczanego na opakowaniu tajemniczym symbolem E220. Siarka ukryta jest także w innych suszonych owocach – warto mieć się na baczności. Uprawiane już ponad 4 tysiące lat przed naszą erą morele są prawdziwym bogactwem witamin i minerałów. Wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, co ponurą jesienią i mroźną zimą jest niezwykle istotne.

fot. Fatima Teixeira / unsplash.com

Sezam

Jak widać, domowa granola to nie tylko smaczna, ale i niezwykle zdrowa przekąska. Dlatego też nie może w niej zabraknąć sezamu, który w polskiej kuchni niestety nie gości zbyt często. Uważacie, że sezam nie ma żadnych szczególnych właściwości? Jest zupełnie inaczej. Witaminy z grupy A, B, E, minerały takie jak magnez, fosfor, wapń, mnóstwo błonnika i białka – to wszystko mieści się w jakże niepozornym sezamie.

Żurawina

Czas na żurawinę! Aby granola była jeszcze zdrowsza i bardziej kolorowa, warto dodać do niej żurawinę, która, choć niektórym kojarzy się z dodatkiem do mięs, to i w przypadku granoli sprawdzi się doskonale. Jest stosowana w leczeniu chorób układu moczowego, ale także jako probiotyk wspomagający wzrost mikroflory jelitowej.

Migdały

Najwyższa pora na migdały. Dobry składnik granoli, ale wyłącznie dla osób, które nie są na nie uczulone. Migdał nie bez powodu został okrzyknięty królem orzechów. Kryje w sobie mnóstwo witamin, minerałów i nienasyconych kwasów tłuszczowych. O właściwościach zdrowotnych migdałów można by mówić i pisać bez końca.

Rodzynki

Jeśli chcecie, aby granola była jeszcze słodsza, dodajcie rodzynki, bakalie znane i lubiane niemalże przez każdego. Urozmaicają polski sernik, dodajemy je do farszu pieczonych jabłek – dlaczego więc nie miałyby się znaleźć w granoli? Rodzynki pomagają w walce z zaparciami i zawierają dużą dawkę potasu, który pomaga w regulacji pracy układu krwionośnego, a tym samym przeciwdziała nadciśnieniu tętniczemu.

Przygotowywanie granoli (fot. Rachael Gorjestani / unsplash)

fot. Rachael Gorjestani / unsplash.com

Jak przygotować domową granolę?

To niezwykle proste!

  • W dużej misce łączymy suche składniki (2 szklanki płatków owsianych, a pozostałe dodatki w zależności od preferencji).
  • Do suchych składników dodajemy 2 łyżki płynnego miodu, 1 łyżkę cukru trzcinowego i 3 łyżki roztopionego masła.
  • Dokładnie łączymy wszystkie składniki i wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
  • Pieczemy 100 minut w temperaturze 100 stopni (mieszamy co 15 minut).

W zawsze głodnym KUKBUK-u mamy niepohamowany apetyt na życie. Codziennie mieszamy w redakcyjnych garnkach. Kroimy teksty, sklejamy apetyczne wątki. Zanurzamy się w kulturze i smakujemy codzienność. Przysiądźcie się do wspólnego stołu i poczujcie, że w kolektywie siła!

Koszyk

suma:
NaN zł
Przejdź do koszyka