Czy pieczywo chrupkie pomaga schudnąć? - KUKBUK

Czy pieczywo chrupkie pomaga schudnąć?

Pieczywo chrupkie oraz wafle kukurydziane i ryżowe dzięki zmyślnym zabiegom marketingowców stały się podstawą wielu diet odchudzających. Zanim jednak wyeliminujemy tradycyjne, pełnoziarniste pieczywo, zacznijmy od prostej matematyki.
Archiwum blogów

Archiwum blogów


pieczywo chrupkie zdrowe kukbuk

Wartość energetyczna pieczywa chrupkiego i wafli ryżowych jest od około półtora do niemalże dwóch razy wyższa niż pieczywa tradycyjnego, co wynika z dużo większej zawartości węglowodanów w tym pierwszym. Nie bez znaczenia jest bilans pozostałych składników odżywczych, który, owszem, wypada na korzyść pieczywa chrupkiego, jednak to umiejętnie dobrane dodatki będą decydowały o jakości posiłku. Wybierając dobrej jakości składniki – dużo świeżych warzyw oraz chudy twaróg, plastry pieczonego schabu czy samodzielnie zrobioną pastę jajeczną z jogurtem zamiast majonezu – dostarczymy organizmowi szerokiej gamy mikro- i makroskładników.

 

 

RODZAJ PIECZYWA Energia

(kcal)

Białko

(g)

Tłuszcze

(g)

Węglowodany

(g)

Błonnik

(g)

Sód

(g)

Chleb gruboziarnisty Putka 233 6,7 5,6 39 5
Chleb żytni razowy Putka 179 6 1 34 5
Pieczywo chrupkie Original Wasa 340 9 1,5 67 14 0,4
Pieczywo chrupkie wieloziarniste Wasa 360 10 4,5 63 15 0,4
Wafle ryżowe naturalne Sonko 378 8,2 2,3 79,5 3,3 0,03*
Wafle ryżowe 7 ziaren Sonko 373 10,3 1,9 76 5,3 0,05*

 

– brak danych.

* Zawartość soli.

 

Niska wartość energetyczna pojedynczej, lekkiej jak piórko kromki pieczywa chrupkiego zachęca do jego kupna, warto jednak pamiętać, że odczucie sytości pojawia się po zjedzeniu większej liczby kromek niż w przypadku zwykłego pieczywa.

 

Przygotowując zdrowe, dietetyczne posiłki, miejmy na uwadze ilość i jakość wszystkich jego elementów. Jedna kromka chleba pełnoziarnistego waży średnio 30-35 g (dwie kromki będą tworzyć śniadanie w standardowej wersji dietetycznego jadłospisu), to tyle, ile ważą trzy kromki pieczywa chrupkiego. Większa liczba kromek oznacza także więcej dodatków. Nawet jeśli smarowidło czy szynka będzie najwyższej próby, to każda dodatkowa porcja podwyższy kaloryczność, a przecież nie o to nam chodzi, kiedy chcemy pozbyć się zbędnych centymetrów.

Jeśli nie pozornie niższa liczba kalorii, to zdecydowanie wysokie stężenie akrylamidu powinno być argumentem przekonującym do ograniczenia ilości pieczywa chrupkiego w diecie. Akrylamid to toksyczna, rakotwórcza substancja powstająca podczas obróbki cieplnej żywności na skutek reakcji cukrów redukujących z aminokwasami.

 

Zawartość akrylamidu w pieczywie chrupkim wynosi niemal 750 mcg/kg, co daje wartość ponad dwudziestokrotnie wyższą niż w pieczywie tradycyjnym, w którym wynosi około 30 mcg/kg. Ortodoksyjni zwolennicy chrupania, którym niestraszne żadne chemiczne składniki, wybierając bazę do swoich kanapek, powinni kierować się tą samą zasadą jak w przypadku pieczywa konwencjonalnego – produkty pełnoziarniste lepiej zaspokoją głód oraz dostarczą więcej składników pokarmowych.

 


© KUKBUK 2018